Wat is usability?

Usability is een term die je steeds vaker hoort. En dat is terecht, want usability kan je (online) business maken of kraken.

Usability is een Engelse term die gebruikt wordt om de gebruiksvriendelijkheid van een product of dienst aan te geven. Vooral als het gaat om webwinkels wordt er vaak uitgebreid gekeken naar de usability. Als je via je website iets wil verkopen moet je natuurlijk wel zorgen dat die zo gebruiksvriendelijk mogelijk is voor je potentiële klanten!

Hieronder geven wij 5 usability tips:

1. Gebruik je e-mail adres in plaats van gebruikersnaam om in te loggen

Om je aan te melden voor een online webshop moet je een gebruikersnaam en wachtwoord hebben. Voor klanten is het erg vervelend dat ze elke keer weer een nieuwe gebruikersnaam moeten verzinnen. Het is toch veel makkelijker om je e-mail als gebruikersnaam te gebruiken?

Buy.com is één van de websites die het goede voorbeeld geeft:

Buycom Login

2. Maak het navigeren op je website makkelijk met digitale broodkruimels

Het navigeren op een website is lang niet altijd even makkelijk. Je kunt hier wat aan doen door voor je bezoekers ‘digitale broodkruimels’ achter te laten. Op deze manier zien je bezoekers altijd hoe ze op een pagina zijn gekomen.

Amazon.com geeft het goede voorbeeld, maar ook sites als bol.com en marktplaats.nl maken gebruik van deze methode:

Amazon Breadcrumbs

 

3. Zet je contactinformatie op een duidelijke plek

Door op je website heel duidelijk aan te geven hoe mensen met je in contact komen vergroot je het vertrouwen dat ze in je hebben. Hoe groter het vertrouwen, hoe meer kans je hebt dat ze klant worden! Zorg er dus voor dat je contactgegevens makkelijk en snel te vinden zijn.

De webdesigners van webwinkel JCPenny hebben hier ook aan gedacht:

JCPenney Contact

 

4. Zorg voor een goede zoekfunctie op je site

Klanten willen snel en makkelijk vinden wat ze zoeken. Dit geldt eigenlijk voor alle websites. Zorg er daarom voor dat je het zoekveld op een zichtbare plek op je pagina hebt staan (bijvoorbeeld rechtsboven).

Kleding gigant GAP is een van de websites die het goede voorbeeld geeft:

GAP search results

 

5. Zet je bezoekers aan tot actie!

Een website moet de bezoeker verleiden om iets te kopen. Het is daarom belangrijk dat je de bezoeker aanzet tot een actie.

Op deze afbeelding zie je hoe JCPenny zijn bezoekers probeert te verleiden tot het maken van aankopen:

JCPenney Call To Action

Dit was onze top 5, maar er zijn natuurlijk nog veel meer tips te bedenken.

Heb jij nog een goede tip of wil je dat we naar de usability van jouw website kijken? Plaats dan hieronder een reactie met een link naar je site.

 

 

2 antwoorden
  1. Esssie!!
    Esssie!! zegt:

    Zeker een goed verhaal, maar what about the kleuren?? Kleuren zijn zo belangrijk op een site.

    Kies je voor lichte kleuren dan heeft je site een meer ‘open look’, dan als je kiest voor donker. Bovendien vallen velle kleuren meer op bij een lichte achtergrond.

    X0X0

    😀

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *